Back to basic, again... - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Kirsten Horssen - WaarBenJij.nu Back to basic, again... - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Kirsten Horssen - WaarBenJij.nu

Back to basic, again...

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

17 Januari 2015 | Cambodja, Khett Batdambang

Na een (verdrietig) afscheid van Joost in Kuala Lumpur ben ik zondag ochtend aangekomen in Phnom-Penh, de hoofdstad van Cambodja. Waar de laatste maand van mijn avontuur begon met een tuktuk rit naar het hostel. De mensen hier rijden als idioten. Naast auto's zijn hier brommers, tuktuks en ook fietsers op de 'snelweg' (die hierdoor niet zo snel gaat) te vinden. Regelmatig hebben we een spookrijder ontweken (ze rijden dan gewoon al toeterend tegen het verkeer in) en verder zigzagt iedereen elkaar links en rechtsom voorbij alsof het een race naar de finish is. Ondanks de 32 graden worden hier handschoenen en sokken in teenslippers gedragen, het is inmiddels 'winter', en om de wél warme motoren van de scooters te koelen (als deze overhit raken, dus vrijwel constant) rijden ze allemaal met een jerrycan vol met koud water tussen hun benen rond. Grappig is dat ze hier alles met dollars betalen en alleen voor bedragen achter de komma de lokale valuta gebruiken. Wat ook logisch is aangezien 1 $ = 4.000 Riel en ze hier briefjes van 100 hebben. Een volle portemonnee dus :).

Na in Phnom-Penh de indrukwekkende killingfields en het paleis bezocht te hebben ben ik doorgegaan naar Siem Reap. Siem Reap is integenstelling tot het grote Phnom-Penh een gezellig stadje wat me een beetje aan het Thaise Chiang Mai doet denken. Hier kan je voor 0,50$ een glas bier bestellen en hoef je voor je avondeten niet meer dan 2$ te betalen. Dicht bij Siem Reap liggen de tempels/ruïnes van Angkor (het 8e wereldwonder) welke ik uiteraard heb bewonderd. Sommige tempels zijn grotendeels overwoekerd door de jungle; het is een prachtig gezicht om te zien hoe de wortels het langzaam winnen van de stenen. Hoewel sommige mensen hier een hele week doorbrengen begonnen voor mij (na anderhalve dag rondgestruind te hebben) ze allemaal steeds meer op elkaar te lijken en had ik het wel weer gehad met deze mooie stenen.

Na nog wat gerelaxed te hebben in Siem Reap ben ik vannochtend met de boot naar Battumbang (het noordwesten van Cambodja) gegaan. De ellende begon toen de pick-up van 6:30 maar niet op kwam dagen (de boot zou om 7 vertrekken) maar er pas om 8 uur was. Daarnaast moest ik af en toe naar de wc sprinten om over te geven, waarschijnlijk verkeerd water gedronken, wat het wachten niet veel beter maakte. De Cambodjanen nemen het hier niet zo nauw met de tijd en de boot van 7 vertrok om 10. Je begrijpt dat mijn humeur na 3,5 uur wachten + kotsen niet al te best was. Deze fijne, luxe, volle, lokale boot met houten zitplankjes zonder rugleuning heeft er slechts iets meer dan 8 volle uren over gedaan voor we uiteindelijk (met een enorm zere kont) in het stadje aankwamen. De bootreis was gelukkig prachtig door het landschap. De mensen in het binnenland leven hier langs/op/in de rivier waar ze hun eten, hun kleren en zichzelf in wassen en welke tevens dient als riool. De kinderen sprongen het water in toen de boot langskwam om in de golven van de boot te spelen. Ik ben weer honderd jaar terug in de tijd. Helaas blijkt er verder dan deze boottrip weinig te beleven en zal ik denk ik vrij snel richting de havenstad in het zuidoosten van Cambodja gaan. Op naar de volgende prachtige eilanden en hopelijk iets meer luxe :)

Liefs xxx


  • 17 Januari 2015 - 14:32

    Jo Van Horssen:

    Geweldig Kirsten wat jij allemaal mee maakt, jammer genoeg was dat in onze tijd niet.
    Het is voor jou n hele belevenis.
    Groetjes tante Jo.

  • 17 Januari 2015 - 16:25

    Ludie:

    Hallo Kirsten

    Leuk wat je allemaal geschreven hebt prachtig om dit allemaal mee te maken verder wens ik je nog heel veel veiligheid en vermaak toe daar en hopelijk loopt de reis voor je voortreffelijk en tot weerziens in het kleine kikkerlandje nederland groetjes vanuit asten

  • 17 Januari 2015 - 18:16

    Ine Van Caldenberg:

    Hallo Kirsten.
    Je maakt wel de reis van je leven hè. Knap dat je dit allemaal doet. Wat een indrukken allemaal. Ik wens je nog veel plezier.
    Groetjes.
    Ine.

  • 17 Januari 2015 - 18:44

    Anja :

    hey Kirsten, wat een belevenissen weer? Geniet nog van die laatste weken!
    Groetjes, Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 15 Okt. 2014
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 7871

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 07 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: