100 jaar terug in de tijd in drie uurtjes vliegen. - Reisverslag uit Ngwedaung, Myanmar van Kirsten Horssen - WaarBenJij.nu 100 jaar terug in de tijd in drie uurtjes vliegen. - Reisverslag uit Ngwedaung, Myanmar van Kirsten Horssen - WaarBenJij.nu

100 jaar terug in de tijd in drie uurtjes vliegen.

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

30 December 2014 | Myanmar, Ngwedaung

Toen ik afgelopen donderdag om 7 uur 's ochtends in de armen van Joost kon springen op de luchthaven van Kuala Lumpur (Maleisië) was ik in de veronderstelling dat Joost een goedkoop hotelkamertje had geboekt (waar ik eerder al flink over geklaagd had). Ik kon Joost dan ook echt niet geloven toen we met onze backpack's op onze rug voor de Petronas towers stonden en meneer zij dat hij ons hotel al zag. Na sprongetjes, gilletjes en tranen van blijdschap bleek niets minder waar te zijn. Joost had een nacht geboekt in een super luxe kamer in het Traders Hotel, mét perfect uitzicht op de torens!

Alsof dit nog niet speciaal genoeg was hebben we die avond ons kerstdiner boven óp Helipad (een helikopterplatform dat na 18:00 omgebouwd wordt tot een dakterras) genuttigd (een hamburger met frietjes, dat dan weer wel :)). Hoewel we het super hebben gehad in Kuala Lumpur (DE kamer natuurlijk, Chinatown, Batucaves etc.) liet het weer wat te wensen over. De Taman Negara was wegens overstromingen gesloten en ook de weersverwachting voor onze andere bestemmingen bleek minder mooi te zijn dan verwacht. Omdat het in Myanmar zo'n 35 graden en strak blauw is, besloten we daar een retourtje naartoe te boeken. Na wat visa-geregel-stress zaten we zaterdag avond in het vliegtuig. Zo goed voorbereid als we zijn, hadden we geen hotel geboekt en ons niet echt ingelezen in het land. We wisten niet dat we met deze drie uur durende vlucht van het ver ontwikkelde Kuala Lumpur zo'n 100 jaar terug de tijd ingingen en een écht arm land aan zouden treffen.

Tegen half 8 zaten we in een taxi richting het oude stadscentrum van de voormalige hoofdstad Rangoon/Yangon. Eenmaal aangekomen, opzoek naar een hostel/hotel, bleek dit bijna onmogelijk. Voor we de klap van de prijszetting van een overnachting te boven waren (Nederlandse prijzen = voor een hotel betaal je makkelijk 50$ per nacht en dan heb je echt geen suite) en we eindelijk een schoon hotel gevonden hadden was het inmiddels half elf geweest. De volgende dagen hebben we doorgebracht in Yangon waar we de stad verkent hebben, een impressie van de omgeving en de leefwijze van deze mensen gekregen hebben en overal meer dan welkom zijn ontvangen. Zoals jullie op de foto's kunnen zien zijn de mensen hier ontzettend arm. Ze hebben vrijwel niets en heel veel mensen slapen hier op straat/bankjes/langs het spoor. Wat meteen een enorm schuldgevoel oplevert aangezien we gister hebben zitten zeuren om de pauper hotelkamer. Voor zo'n €0,15 (de prijs verhouding is hier compleet idioot) konden we 3 uur met de (enorm wiebelende) trein mee die een ronde maakt om de gehele stad en een stukje binnenland. Dit was een prachtige rit. De mensen leven hier op/langs het spoor en zodra wij langskomen staren en lachen ze allemaal naar ons en alle kindjes zwaaien. Waar je in andere landen kraampjes ziet voor een markt gebruiken ze hier het perron , kippen en vissen worden op straat geslacht en enorme grote zakken/manden worden nog op het hoofd gedragen. De mensen hier zijn zo ontzettend vriendelijk, dit is alleen al een reden om dit land leuk te vinden. Zo worden we vaak omsingeld door een enorme groep locals die allemaal willen helpen om de taxichauffeur uit te leggen waar we naar toe willen en worden er geregeld beter Engels sprekende kennissen voor ons opgebeld. Als we naar de wc gaan wordt de deur door de wcdame (zowel bij een restaurant als bij een wc langs de "snelweg") voor ons open gehouden, de kraan voor ons opengedraaid om onze handen te wassen en zodra we klaar zijn staat ze klaar met een handdoekje/ papiertje om onze handen af te drogen.

Afgelopen nacht zijn we met een nachtbus (waarin echt iedereen bibberde van de kou omdat de airco op 17 graden stond) naar Ngwe Saung gereden. De bus viel af en toe uit en bij een helling zijn we een paar keer terug naar beneden gerold om het daarna simpel weg nog een paar keer te proberen. Gelukkig konden we bij aankomst om 5 uur in de ochtend meteen inchecken (ipv de gebruikelijke tijd van 12/14 uur) bij het eerste "resort" waar we om een kamer vroegen. Vandaag de dag doorgebracht op dit heerlijke rustige strand. Voor morgenmiddag staat er een motor gepland en gaan we de jungle in en misschien nog een keer naar een olifantenreservaat. De planning is om op een strandfeest met locals oud en nieuw te vieren, dit moet niet zo heel moeilijk zijn aangezien hier vrijwel geen toeristen te vinden zijn.

Kortom: wij zijn enorm ondersteboven van al de indrukken maar hebben het erg goed naar ons zin hier :). Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2015! Heel veel liefs vanuit het warme Myanmar (Birma).

• 30 December 2014 - 18:52

Vader Erik:

Lieve kinderen
    Ik ben ernstig onder de indruk van jullie belevenissen. Geweldig, gedurfd, avontuurlijk, en wat een ervaringen. Prachtig om te zien en prachtig om er een beetje bij te mogen zijn door jullie foto's en verslaglegging.

• 30 December 2014 - 18:55

Vader Erik Moeder Fien:

....en natuurlijk een prachtige, fantastische, onvergetelijke jaarwisseling gewenst. Liefs jullie (schoon)ouders!

• 30 December 2014 - 19:07

Demi:

Hello love,

Wat heb je dat mooi geschreven! Moet je iets mee gaan doen als je terug bent.
    Leuk om zo te lezen wat jullie aan het doen zijn en wat een leuke foto's.
    Ik wens jullie alvast een geweldig, bijzonder, sexy 2015. Proost en tot snel.

Zoenen!

• 30 December 2014 - 19:10

Anja:

kirsten en Joost,

Wat een verhaal! En dan die prachtige foto's.
    Geniet ervan! Fijn dat jullie dit samen kunnen meemaken.
    En dat wij een beetje mee kunnen genieten natuurlijk?
    Groetjes,
    Anja

• 30 December 2014 - 22:15

Clementine :

hoi Kirsten en Joost,

Ik vind de verhalen geweldig!
    Je schrijft het ook zo leuk op!
    Fijne jaarwisseling en veel geluk voor de toekomst!!!!!!!!!

Liefs Clementine

• 31 December 2014 - 07:33

Karin:

Hallo lieve schatten,

Geweldig meid, maar die jungle das maar niks allemaal enge beesten.
    Geniet er samen van want je maakt het maar een keer mee.
    Pas goed op samen.
    Ik zal er vanavond eentje op Jullie drinken.
    En tot volgend jaar.
    Liefs karin en de rest